Kunst

12. september - 12. oktober
Grafills Hus, Møllergata 39

foto: Jon Gorospe

Setningen ligger i en glassmonter i utstillingen «Bokstavelig malt», satt i fonten Magnus Rakeng utviklet for Ruter i 2019. Slik inviterer Rakeng sitt publikum som medpassasjer på en reise inn i sitt bokstavunivers. Rakengs abstrakte malerier og grafiske trykk bygger på bokstaver og fonter han har tegnet siden 1994, for ulike selskaper og institusjoner. Gjennom 30 år har hans design blitt synonymt med identitetsbygging for ledende norske selskaper som Posten, DNB, Norsk Tipping og Telenor.

I maleriene bruker Rakeng fonter med kjente former som vi er vant til å lese. Fontene kan i utgangspunktet oppfattes som «kjedelige», corporate: De kan ikke klandres for det. Det er jobben deres. De skal kunne leses og oppfattes enkelt, uten for mye særpreg. Du skal ikke tenke at «det var en rar g». Dyslektikeren skal klare å skille en b fra en d i nettbanken. Kollektivselskapet skal få plass til hele rutetabellen i leselig form også i lommeformat. 

Den engelske fontdesigneren Matthew Carter (f. 1937) skal ha sagt: «En skrifttype er en vakker samling bokstaver, ikke en samling vakre bokstaver». Fontdesignerens jobb er ikke å skape den perfekte formen på hver enkelt bokstav, men å lage en helhet som fungerer best mulig. Rakengs profilfonter understreker at god design først og fremst er funksjon, laget for å løse et problem, eller skape en identitet. Fonten skal spille innholdet godt, men kan selv være nærmest usynlig.

Som kunstner forlater Rakeng funksjonen. Han isolerer det som er estetisk og visuelt ved bokstavene, og fremhever det i bildene sine. Du ser en krumning som kan være en «n». I Rakengs malerier befris bokstavene fra sin opprinnelige funksjon – å danne ord og setninger, og å visuelt befeste merkevarer vi kjenner fra hverdagen rundt oss. Når fontene gir slipp på sin funksjon, får formene et nytt utrykk: Det vi likte i utgangspunktet, og som øyet vårt og hjernen vår nikket anerkjennende til, får nytt innhold.

Når maleriene bryter med de strenge reglene i font-design, holder de seg fremdeles til det grunnleggende; positive og negative former. I mange av bildene er fargepaletten svart-hvitt. Det var malingsspann med disse to fargene Rakeng gikk til anskaffelse av først. Som designer er Rakeng vant til at oppdragsgiver setter rammene, mens han som kunstner må selv definere oppgaven. Løsningen fant Rakeng i en variasjon av rette og buede bokstavformer, abstrahert i ulike størrelser, utsnitt og kombinasjoner.

Resultatet av Rakengs selvplagiat er en hommage til håndverket og til den norske hverdagsestetikken. Med fonter utviklet for samfunnet, som vi gjenfinner i hele det offentlige Norge, har fontdesigneren Rakeng i en årrekke satt sitt preg på den norske hverdagen. Bank, post, buss og trikk, fly og forsikring er fortsatt til stede i maleriene hans, men de spiller ikke lenger hovedrollen.


Av Anna Katharina Fonn Matre

Se bilder fra utstillingen her

Bussene stopper ikke her

Malerier

Bildene er til slags. Ta kontakt for priser.

Flytende ramme i eik.


Silketrykk